Civil Services Mains Examination Public Administration (Optional) - Paper II up to 2022


Civil Services Mains Examination 2022

Section- A


1. Answer the following in about 150 words. 10×5=50

निम्नलिखित में से प्रत्येक का लगभग 150 शब्दों में उत्तर दीजिए।

(a) "Mughal Administrative system was centralised despotism". Comment.

"मुगल प्रशासनिक व्यवस्था केन्द्रीयकृत निरंकुशतावादी थी।" टिप्पणी कीजिये।

(b) "The office of the District Collector admirably survived the changing times from colonialism to the present times". Comment.

"उपनिवेशवाद से लेकर वर्तमान तक बदलते हुए समय के बावजूद जिला कलैक्टर का पद सराहनीय रूप से अब भी टिका हुआ है।" टिप्पणी कीजिए।

(c) "The smoth transaction of business in Ministries and Departments depends on the role played by Cabinet Secretariat". Discuss.

"मंत्रलयों एवम् विभागों में कार्यों का निर्बाध संपादन मन्त्रिमण्डलीय सचिवालय की भूमिका पर निर्भर करता है।" विवेचन कीजिये।

(d) "The Government of India Act, 1935 is the most important source of Indian constitution". Identify its features.

"भारत सरकार अधिनियम, 1935 भारतीय संविधान का सबसे महत्त्वपूर्ण स्रोत है।" इसकी विशेषताओं की पहचान कीजिए।

(e) 'The Chief Secretary is the chief communication link between the state and central government". Explain.

"मुख्य सचिव राज्य और केन्द्र सरकार के बीच मुख्य संचार-कड़ी है"। व्याख्या कीजिए।


2 (a) "The Indian federal structure is largely symmetric albeit with some asymmetric features". Examine the status of States and Union Territories through the principle of weighted and differentiated equality in India. 20

"भारतीय संघ का ढांचा, कुछ असममित (असिमैटरिक) विशेषताओं के बावजूद, काफी हद तक सममित (सिमैटरिक) है।" भारत में भारित और विभेदित समानता के सिद्धान्त के माध्यम से राज्यों तथा केन्द्र शासित क्षेत्रें की स्थिति का परीक्षण कीजिए।

(b) The Atmanirbhar Bharat Abhiyaan is a progressive policy. Analyse. 20

"आत्मनिर्भर भारत अभियान एक प्रगतिशील नीति है। विश्लेषण कीजिए।

(c) 'Indicative Planning, is a middle path of planning and market mechanism to ensure coordination between public and private activities.' Explain. 10

‘सांकेतिक नियोजन सार्वजनिक एवम् निजी गतिविधियों के बीच समन्वय को आश्वस्त करने हेतु नियोजन एवम् बाजारतंत्र का एक मध्य पथ है।’ व्याख्या कीजिये।


3.(a) "The New Economic Reforms during the past three decades have not only reduced the scope of industrial licensing and areas reserved exclusively for Public Sector but also infringed the autonomy of existing public sector undertakings". Examine. 20

"विगत तीन दशकों के दौरान हुए नवीन आर्थिक सुधारों ने न केवल औद्योगिक लाइसेंस (अनुज्ञापत्र) के क्षेत्र और सार्वजनिक क्षेत्र के लिये अनन्य आरक्षित क्षेत्र को घटाया है बल्कि विद्यमान सार्वजनिक उपक्रमों की स्वायत्तता को भी अतिक्रमित किया है।" परीक्षण कीजिये।

(b) "National Institution for Transforming India (NITI) Ayog has become super cabinet in formulating the development agenda of our country". Examine the statement by giving suitable examples. 20

"राष्ट्रीय भारत परिवर्तन संस्थान (नीति) आयोग हमारे देश की विकास कार्यसूची तैयार करने में ‘सुपर केबीनेट’ बन चुका है।" उपयुक्त उदाहरणों सहित इस कथन का परीक्षण कीजिये।

(c) Despite the constitutional status, the District planning committees remained a non-entity in preparation and implementation of plans. Discuss. 10

संवैधानिक स्थिति के बावजूद जिला नियोजन समितियाँ योजनाओं को तैयार करने और उन्हे क्रियान्वित करने में अस्तित्वहीन बनी रही हैं। विवेचन कीजिए।


4. (a) "The Indian judicial system has failed to deliver justice expeditiously". Examine the challenges faced by the judiciary and suggest measures to overcome them. 20

"भारतीय न्यायिक व्यवस्था शीघ्र न्याय प्रदान करने में असफल रही है"। न्यायपालिका के सम्मुख चुनौतियों का परीक्षण कीजिए तथा उन्हें दूर करने के उपाय भी सुझाएं।

(b) Analyse the specific areas of controversies with regard to Union-State financial relations, particularly in the context of one nation - one tax policy. 20

एक राष्ट्र - एक कर नीति के विशेष सन्दर्भ में संघ-राज्य वित्तीय संबंधों से संबंधित विवादों के विशिष्ट क्षेत्रें का विश्लेषण कीजिए।

(c) Examine the role of central government in adjudication of disputes relating to water of interstate rivers. 10

अंतर्राज्यीय नदियों के पानी से संबंधित विवादों के न्याय-निर्णय में केन्द्रीय सरकार की भूमिका का परीक्षण कीजिए।

Section 'B'


5. Answer the following in about 150 words. 10×5=50

निम्नलिखित में से प्रत्येक का लगभग 150 शब्दों में उत्तर दीजिए।

(a) Examine the lateral entry recruitment in government in the context of Part XIV of the Indian Constitution.

भारतीय संविधान के XIVवें भाग के सन्दर्भ में सरकार में पार्श्व प्रवेश भर्ती का परीक्षण कीजिए।

(b) A Examine the role of Securities and Exchange Board of India (SEBI) in protecting the interests of the investors in securities.

प्रतिभूतियों में निवेशकों के हितों को सुरक्षित करने में भारतीय प्रतिभूति और विनिमय बोर्ड (सेबी) की भूमिका का परीक्षण कीजिये।

(c) Citizens charters in India have not succeeded in their objectives in making administrative system citizen centric. Do you agree? Give reasons.

भारत में नागरिक अधिकारपत्र प्रशासनिक व्यवस्था को नागरिक केन्द्रित बनाने के उसके उद्देश्य में सफल नहीं हुए है। कारण दीजिये।

(d) Following the onset of globalisation, the traditional bureaucratic model appears to have lost its significance. Comment.

भूमण्डलीकरण के प्रारम्भ के अनुगमन में, पारम्परिक नौकरशाही प्रतिमान अपने महत्त्व को खोता प्रतीत होता है। टिप्पणी कीजिये।

(e) "The financial suitability of the Urban local bodies can become a reality only when they receive their due share of public finances". Explain.

"नगरीय स्थानीय निकायों की वित्तीय उपयुक्तता तभी वास्तविक बन सकती है जब उन्हे सार्वजनिक वित्त में उचित हिस्सा प्राप्त हो।" व्याख्या कीजिए।


6.(a) The recommendations of National Finance Commissions are more norms based than the need based. In the light of this statement analyse the terms of references of 15th National Finance Commission. 20

राष्ट्रीय वित्त आयोगों की अनुशंसाएं आवश्यकता आधारित होने के बजाय मानक आधारित होती है। इस कथन के प्रकाश में 15वें वित्त आयोग के विचारार्थ विषयों का विश्लेषण कीजिये।

(b) "The objective of Mission Karmyogi is to enhance capacity building of Indian Civil Servants and improve governance". Discuss. 20

"मिशन कर्मयोगी का उद्देश्य भारतीय सिविल सेवकों की क्षमता निर्माण में वृद्धि करना और (अभि) शासन में सुधार करना है।" विवेचन कीजिए।

(c) Parliamentary control over administration is no substitute for judicial control. Comment. 10

प्रशासन पर संसदीय नियंत्रण न्यायिक नियन्त्रण का प्रतिस्थानापन्न नहीं है। टिप्पणी कीजिये।


7.(a) In India, for the upliftment of majority of people, governmental intervention remains a central fact of life. Nevertheless, the effective implementation of policies depends on the ethical values of Public Servants. Discuss. 20

भारत में, बहुसंख्यक लोगों के उत्थान के लिए सरकारी हस्तक्षेप जीवन का एक केन्द्रीय तथ्य बना हुआ है। फिर भी, नीतियों का प्रभावी क्रियान्वयन लोकसेवकों के नैतिक मूल्यों पर निर्भर करता है। विवेचन कीजिए।

(b) Comptroller and Auditor General (CAG) is today a primary cause of widespread and paralysing unwillingness on the part of government institutions to decide and act. Discuss 20

आज सरकारी संस्थानों की निर्णय लेने और कार्य करने की व्यापक एवं अंगघाती अनिच्छा की मुख्य वजह नियंत्रक एवं महालेखा परीक्षक है। विवेचन कीजिए।

(c) Do you think that the new localism relegate the spirit of 74th Constitutional Amendment Act, 1992? 10

क्या आप सोचते हैं कि नवीन स्थानीयवाद 74वें संवैधानिक संशोधन अधिनियम, 1992 की भावना को निर्वासित करता है?


8.(a) The main objective of Panchayats (Extension to Scheduled Areas) Act, 1996 is to enable tribal society to assume control over their livelihoods and traditional rights. Critically examine the implementation of the act. 20

पंचायत (अनुसूचित क्षेत्रें का विस्तार) अधिनियम, 1996 का मुख्य उद्देश्य आदिवासी समाज को अपनी आजीविका एवं पारम्परिक अधिकारों पर नियंत्रण करने में सक्षम बनाना है। इस अधिनियम के क्रियान्वयन का समालोचनात्मक रूप से परीक्षण कीजिए।

(b) The effectiveness of law and order administration depends on cooperative attitudes of people towards police, than bringing reforms in the structure and procedures of law and order machinery. Do you agree? Give reasons. 20

कानून एवं व्यवस्था प्रशासन की प्रभावशीलता लोगों की पुलिस के प्रति सहयोगी अभिवृत्ति पर निर्भर करती है, न कि कानून व्यवस्था की संरचना और कार्यविधि तंत्र में सुधार करने पर। क्या आप सहमत हैं? कारण दीजिये।

(c) Examine the role of Lokpal in ensuring transparency and accountability in Indian administration. 10

भारतीय प्रशासन में पारदर्शिता और जवाबदेयता सुनिश्चित करने में लोकपाल की भूमिका का परीक्षण कीजिए।



Civil Services Mains Examination 2021

Section- A


1. Answer the following in about 150 words each: 10×5=50

निम्नलिखित में से प्रत्येक का उत्तर लगभग 150 शब्दों में दीजियेः

(a) The Preamble to the Constitution of India provides a foundational framework of ideals and values for the Indian administration. Discuss. 10

भारत के संविधान की प्रस्तावना भारतीय प्रशासन के लिये आदर्शों तथा मूल्यों की रूपरेखा प्रदान करती है। विवेचना कीजिये।

(b) Examine the extent to which the ideal of Constitutionalism as 'government by limited powers' has been a functional reality in India. 10

परीक्षण कीजिये कि किस सीमा तक संविधानवाद के आदर्श के रूप में ‘सीमित शक्तियों द्वारा शासन’ भारत में एक कार्यात्मक वास्तविकता रहा है।

(c) Red-tapism is a major obstacle to the implementation of 'good governance'. Comment. 10

सुशासन के क्रियान्वयन में लालफीताशाही एक प्रमुख अवरोध है। टिप्पणी कीजिये।

(d) The role and status of the Speaker in parliamentary system have their foundation in the Speaker's stance on neutrality. Comment. 10

संसदीय व्यवस्था में स्पीकर की भूमिका एवं स्थिति तटस्थता पर स्पीकर की अवस्थिति पर आधारित है। टिप्पणी कीजिये।

(e) The Union government develops and practices strategies to administer increasing number of existing local government services by sidelining local initiatives and discretion. Examine. 10

केन्द्र सरकार वर्तमान स्थानीय सरकारी सेवाओं की बढ़ती संख्या को प्रशासित करने के लिये रणनीतियों को विकसित एवं व्यवहारिक बनाने का कार्य स्थानीय पहलों तथा स्वविवेक को दरकिनार करते हुये करती है। परीक्षण कीजिये।


2. (a) Kautilya envisages protection, welfare and prosperity of the State and its people as the utmost concern of a ruler. In this context, discuss the significance of Kautilya's emphasis on governing, accountability and justice in contemporary India. 20

कौटिल्य ने राज्य तथा इसके लोगों के संरक्षण, कल्याण एवं समृद्धि को अवधारित किया जो कि एक शासक का अन्तिम सरोकार होना चाहिये। इस सन्दर्भ में समसामयिक भारत में सुशासन, जवाबदेयता तथा न्याय पर कौटिल्य के प्रभाव के महत्व का विवेचन कीजिये।

(b) Distict Collector is the most important functionary in district administration in India. In light of the above statement, discuss the multidimensional responsibilities of District Collector in effecting coordinated developmental administration in India. 20

भारत में जिला प्रशासन के शीर्ष पर जिलाधिकारी एक अति महत्त्वपूर्ण पदाधिकारी है। उपर्युक्त कथन के सन्दर्भ में भारत में समन्वित विकासात्मक प्रशासन लाने हेतु जिलाधिकारी के बहुआयामी उत्तरदायित्वों की विवेचना कीजिये।

(c) The role of the Governor is of a sagacious counsellor, mediator and arbitrator rather than that of an active politician. In this context, examine the role of the Governor in state politics in India. 10

राज्यपाल की भूमिका एक सक्रिय राजनीतिज्ञ की अपेक्षाकृत एक दूरदर्शी परामर्शदाता, मध्यस्थ तथा विवाचक की होती है। इस सन्दर्भ में भारत की राज्यीय राजनीति में राज्यपाल की भूमिका का परीक्षण कीजिये।


3. (a) Recruitment is the cornerstone of the whole public personnel structure and it revolves around the problem of attracting the best. Discuss the essential elements of a good recruitment system. 20

भर्ती सम्पूर्ण लोक कार्मिक संरचना की आधारशीला है और यह उत्कृष्ट को आकर्षित करने की समस्या पर केन्द्रित है। एक श्रेष्ठ भर्ती व्यवस्था के अनिवार्य तत्वों की विवेचना कीजिये।

(b) Traditionally structured administrative systems have outlived their utility. Discuss as how administrative reforms can revamp, restructure and redesign the existing governmental structure to meet the new challenges faced by the Indian administrative set-up. 20

परम्परागत रूप से संरचित प्रशासनिक व्यवस्थाओं ने अपनी उपयोगिता खो दी है। विवेचना कीजिये कि कैसे भारतीय प्रशासनिक व्यवस्था के सामने आने वाली नई चुनौतियों का सामना करने के लिये वर्तमान सरकारी ढांचे का पुनर्निर्माण, पुनर्गठन एवं पुनःरचना हेतु प्रशासनिक सुधार किया जा सकता है।

(c) The government policy of large scale privatization of the key sectors of economy may affect India's economic health. Comment. 10

अर्थव्यवस्था के प्रमुख क्षेत्रों के वृहद स्तर पर निजीकरण की सरकारी नीति भारत के आर्थिक स्वास्थ्य को प्रभावित कर सकती है। टिप्पणी कीजिये।


4. (a) As a constitutionally mandated body the Finance Commission stands at the centre of fiscal federalism. Evaluate the role of Finance Commission in ensuring just and equitable resource sharing among the states and the union. 20

एक संवैधानिक आदेश प्राप्त निकाय के रूप में वित्त आयोग राजकोषीय संघवाद का केंद्र बन चुका है। संघ और राज्यों के मध्य संसाधनों के न्यायपूर्ण तथा समान सहभाजन को आश्वस्त करने में वित्त आयोग की भूमिका का मूल्यांकन कीजिये।

(b) Recent market approaches to public services present serious challenges to traditional and state-sponsored public service values. Evaluate the statement in the context of Indian administration. 20

लोक सेवाओं की वर्तमान बाजार उपागमों ने परम्परागत और राज्य प्रायोजित लोक सेवा मूल्यों को गंभीर चुनौतियां प्रस्तुत की है। भारतीय प्रशासन के सन्दर्भ में इस कथन का मूल्यांकन कीजिये।

(c) The increasing criminalization of politics is a major threat to the basic fabric of Indian democracy. Comment. 10

राजनीति का बढ़ता अपराधीकरण भारतीय लोकतंत्र की आधारभूत बनावट के लिये एक प्रमुख खतरा है। टिप्पणी कीजिये।


Section- B


5. Answer the following in about 150 words each: 10×5=50

निम्नलिखित में से प्रत्येक का लगभग 150 शब्दों में उत्तर दीजिये।

(a) No rural development strategy can succeed unless it is complemented by appropriate Panchayati Raj Institutions. Examine the statement. 10

ग्रामीण विकास की कोई भी रणनीति तब तक सफल नहीं हो सकती जब तक कि वह उपयुक्त पंचायती राज संस्थाओं से अनुपूरित नहीं हो। इस कथन का परीक्षण कीजिये।

(b) NITI Aayog has been constituted to implement the goal of co-operative federalism. Discuss. 10

नीति आयोग का गठन सहकारी संघवाद के महत्त्वपूर्ण उद्देश्य को क्रियान्वित करने के लिये किया गया है।

(c) Responsibility and accountability are two major goals of Good Governance. Discuss the statement in the context of Indian administration. 10

उत्तरदायित्व तथा जवाबदेहिता सुशासन के दो प्रमुख लक्ष्य हैं। भारतीय प्रशासन के संदर्भ में इस कथन की विवेचना कीजिये।

(d) The Prime Minister's office has become a powerful institution in itself by virtue of its role in decision-making on strategic issues of utmost importance. Examine the statement. 10

अत्यंत महत्त्व के सामरिक मुद्दों पर निर्णय निर्माण में भूमिका के संदर्भ में प्रधानमंत्री कार्यालय अपने आप में एक सशक्त संस्था बन गया है। इस कथन का परीक्षण कीजिये।

(e) Well planned and goal oriented training programmes are the backbone of the civil service system in India. Examine the statement. 10

सुनियोजित और उद्देश्योन्मुखी प्रशिक्षण कार्यक्रम भारत में सिविल सेवा व्यवस्था की रीढ़ की हड्डी है। इस कथन का परीक्षण कीजिये।


6. (a) Budget proposals in the Parliament/State Legislatures fail to ensure their effective scrutiny. Identify the factors which constrain effective scrutiny of the budget proposals. 20

संसद/राज्य विधायिकाऐं बजट प्रस्तावों की प्रभावी संवीक्षा को आश्वस्त करने में असफल रही हैं। बजट प्रस्तावों की प्रभावी संवीक्षा में बाधित करने वाले कारकों को चिह्नित कीजिये।

(b) 73rd and 74th Constitutional Amendment Acts aimed at making the third tier of government more powerful and effective for democratic decentralization. Critically examine the extent to which this goal has been transformed into reality. 20

73वें तथा 74वें संवैधानिक संशोधन अधिनियमों का उद्देश्य लोकतांत्रिक विकेन्द्रीकरण के लिए शासन के तृतीय स्तर को अधिक शक्तिशाली एवं प्रभावी बनाने से था। आलोचनात्मक परीक्षण कीजिये कि यह लक्ष्य किस सीमा तक वास्तविकता में रूपांतरित हुआ।

(c) National Human Rights Commission is handicapped by its jurisdictional limitations of not being able to investigate the cases of violation of human rights by the armed forces. Discuss. 10

सशस्त्र बलों द्वारा मानवाधिकारों के उल्लंघन के मामलों में अन्वेषण नहीं कर पाने की न्यायिक क्षेत्राधिकार सीमाओं के कारण राष्ट्रीय मानवाधिकार आयोग बाधाग्रस्त है। विवेचना कीजिये।


7. (a) Contemporary urbanism advocates the integration of diverse modes of urban planning and management concerns. Discuss the above statement in light of urban development in India. 20

समकालीन नगरवाद नगर योजना तथा प्रबंधन सरोकारो के विविध रूपों के समाकलन का पक्ष समर्थन करता है। भारत में नगर विकास के आलोक में उक्त कथन की विवेचना कीजिये।

(b) Rural development programmes are designed to facilitate multifaceted growth of rural poor. Evaluate the role of some key rural development programmes in India in this context. 20

ग्रामीण विकास कार्यक्रम ग्रामीण निर्धन के बहुमुखी विकास को सुगम बनाने के लिये तैयार किये गये हैं। इस संदर्भ में भारत में कुछ मुख्य ग्रामीण विकास कार्यक्रमों की भूमिका की विवेचना कीजिये।

(c) Police-public relations in India need to be imporved. Suggest measures to strengthen relations between police and public. 10

भारत में पुलिस-जन संबंधों को सुधारने की आवश्यकता है। पुलिस और जनता के मध्य संबंधों को सुदृढ़ करने के उपाय सुझाइये।


8. (a) In past two decades India's public policy on Disaster Management has shifted its focus from rescue, relief and rehabilitation efforts to holistic management of disaster. Analyse. 20

विगत दो दशकों में भारत की आपदा प्रबन्धन की लोकनीति बचाव, राहत और पुनर्वास प्रयासों पर केन्द्रित होने से हटकर आपदा के समग्र प्रबन्ध की ओर स्थानान्तरित हो गई है। विश्लेषण कीजिये।

(b) The institutional legacy of 'well-entrenched state' affected the post-reforms promises in India. 20

‘कुशल सुदृढ़ीकृत राज्य’ की सांस्थानिक विरासत ने भारत में सुधार पश्चात् आशाओं को प्रभावित किया है। भारत में आर्थिक सुधारों के आलोक में इस कथन की व्याख्या कीजिये।

(c) Do you agree with the view that the civil service in India is losing its neutral and anonymous character? Argue your case. 10

क्या आप इस मत से सहमत हैं कि भारत में सिविल सेवा अपने तटस्थ और अनामित चरित्र को खो रही है? अपने उत्तर के पक्ष में तर्क दीजिए।